Frequently Asked Questions

De meest gestelde vragen op een rij.

Het ombouwen van je auto, bedrijfsbus of vrachtwagen is een complexe taak en roept waarschijnlijk een hoop vragen op… Hieronder proberen wij de meest gestelde vragen te beantwoorden!

In principe is elk voertuig om te bouwen, of het nu om een persoonsauto, bedrijfsbus of een vrachtwagen gaat. Het is verder wel belangrijk of er genoeg ruimte is om de accu’s in te bouwen. Mission-E kan voor bijna elk soort voertuig een passende elektrische aandrijflijn ontwikkelen met zowel 400 als 800 volt techniek. 

De actieradius van omgebouwde elektrische auto is van een hoop factoren afhankelijk zoals capaciteit accu, temperatuur, comfortverbruikers, gewicht, rijsnelheid etc. Een vuistregel is om de capaciteit van de accu in kWh te delen door het verbruik van de auto in kWh/100km. In de regel kan het volgende verbruik verwacht worden:

 

Personenauto 20-25kWh per 100km

Bestelbus 25-30kWh per 100km

Terreinwagen / SUV 25-30kWh per 100km

Medium vrachtwagen 50-100kWh per 100km

Zware vrachtwagen 100-150kWh per 100km

 

 

Voorbeeld: De door Mission-E omgebouwde Volkswagen Golf Variant beschikt over een accu van 37kWh en heeft een praktijkverbruik van c.a. 18kWh/100 km. Door de capaciteit van 37kWh te delen door het verbruik van 18kWh/100km kom je op een actieradius van c.a. 200km.

 

Voorbeeld: Een middelzware vrachtauto met volledige lading van 22ton heeft een verbruik van 100kWh/100km en een accu capaciteit van 251kWh. Door de capaciteit van 251kWh te delen door het verbruik van 100kWh/100km kom je op een actieradius van c.a. 250km.

 

Let op: houd rekening met een stukje buffer, je rijd een auto nooit helemaal leeg.

 

 

Interesse? Mission-E kan het theoretische verbruik berekenen van uw voertuig.

Mission-E levert op het moment twee soorten Lithium Ion accu’s: NMC (geschikt voor de meeste voertuigen) en speciale High Power accu’s voor specifieke applicaties. De gangbare capaciteiten accu’s zijn als volgt:

26kWh accu high power: voor de lichtere voertuigen

54kWh accu NMC: geschikt voor zowel personenauto’s als bedrijfsbussen

63kWh accu NMC: geschikt voor zowel personenauto’s als bedrijfsbussen

 

Voor grotere toepassingen zoals vrachtwagens kan Mission-E verschillende pakketten combineren tot een groter accupakket. Ook kan in sommige gevallen het aantal modules worden uitgebreid om tot een grotere capaciteit te komen. Dit kan alleen wanneer de voltage range dit toe laat. 

 

De accu’s van Mission-E zijn altijd modulair opgebouwd wat zorgt voor een hoge mate van flexibiliteit, veiligheid & betrouwbaarheid.

Mission-E levert vrijwel altijd een ingebouwde on-board charger (OBC) bij een elektrische ombouw. Hiermee kun je je voertuig altijd opladen waar stroom voorzien is zoals thuis of op het werk. Vaak zit een auto hiermee in een aantal uur weer vol. Ook kun je bij je ombouw optioneel kiezen voor een snellader, deze zogehete CCS DC lader maakt gebruik van gelijkstroom en kan daarmee extra snel laden bij snellaadstations zoals Fastned en Ionity. Vaak is een voertuig dan binnen een uur weer vol.


Je kunt de laadtijd in uren berekenen door de capaciteit van de batterij te delen door het vermogen van de lader in kW.


Voorbeeld 1: De Mission-E Golf is uitgerust met een 37kWh batterij met een 20kW lader, de laadtijd van 0-100% is dan c.a. 37/20= ~ 2 uur.

Voorbeeld 2: Een auto is uitgerust met een 54kWh batterij en voorzien van CCS fastcharging tot 60kW. 0-100% laden is dan c.a. 54/60= ~ 1 uur.

Mission-E maakt uitsluitend gebruik van AC elektromotoren, met een voltage van 400V of 800V. Deze motoren zijn naast betrouwbaar ook heel efficiënt en hebben door het hogere voltage ook meer vermogen. De meest gebruikelijke vermogens zijn 150kW of 204pk, dit is voldoende voor de meeste voertuigen. Andere vermogens zijn beschikbaar op aanvraag.

400V aandrijflijnen:

– 62kW

– 70kW

– 120kW

– 150kW

– 180kW

800V aandrijflijnen

– 75kW

– 200kW

– 270kW

– 300kW


Wat is een 400V en 800V systeem? In basis zijn dit de twee gangbare systemen in elektrische voertuigen. Ook bij een elektrische ombouw kun je kiezen uit zowel 400V als 800V, maar wat is het verschil? 

 

400V wordt gebruikt voor de meeste elektrische auto’s zoals een Tesla Model S, Kia Niro EV en een Nissan Leaf. Hiermee is tevens fastcharging mogelijk.

 

800V is redelijk nieuw voor personenauto’s, er zijn wel toepassingen bij bijvoorbeeld de Porsche Taycan, Audi E-Tron GT en de Kia EV6. Het voordeel? Minder last van warmteontwikkeling, hogere efficiëntie en hogere mogelijke laadsnelheden.

 

Vermogen is een product van het voltage maal de stroomsterkte (P = U * I). Door het verhogen van de spanning hoeft het gehele systeem dus minder stroom (amperes) te leveren voor hetzelfde vermogen. Een lagere stroom betekend in de regel minder warmteontwikkeling en dus minder verlies. Een bijkomend voordeel is dat een 800V systeem dus ook hogere vermogens kan leveren voor langere periodes zonder te overhitten.

 

Bij Mission-E wordt in basis elke elektrische ombouw met een 400V systeem uitgerust, dit vanwege modulariteit & kostenefficiëntie. Voor specifieke projecten en/of klantwensen is een 800V systeem mogelijk. 

Een elektrische ombouw voor een personenauto, een bedrijfsbus of een vrachtwagen is een complexe en prijzige aangelegenheid. Het voordeel is wel dat je je voertuig toekomst klaar maakt en kunt genieten van een moderne aandrijflijn. Tevens zijn de kosten van wegenbelasting, verbruik en onderhoud een stuk lager dan veel voertuigen met een verbrandingsmotor. Tevens 

 

Een elektrische ombouw bij Mission-E start vanaf c.a. 30.000 euro ex. btw 

 

Een groot deel van de kosten zit in de accu’s en ontwerpkosten, het is tenslotte een custom project. Wanneer er meerdere dezelfde voertuigen omgebouwd worden kan dit de prijs per stuk aanzienlijk drukken. Mission-E geeft geen standaard prijzen af omdat elke auto en elk voertuig anders is. Bij interesse voor een prijsopgave vragen we je daarom ook om contact op te nemen via de contactpagina. Vergeet hierbij niet het volgende aan te geven:

 

– Kenteken voertuig

– Benodigde actieradius

– Speciale features

– Context voor het gebruik van het voertuig

– Eventueel budget

Hoe simpeler de auto, des te makkelijk en goedkoper een ombouw is. Een hoop conversies gebeuren alleen met old-timers of hele simpele auto’s, vooral omdat CANbus een lastig systeem kan zijn om mee te werken. 


Wij bij Mission-E willen klanten echter wel de keuze geven om dit te kunnen laten doen door zelf CANbus te programmeren en hiermee gebruik te maken van de meeste en hoogstaande features binnen de automotive. CANbus programmering nodig voor jouw auto? Neem contact met ons op!